Reisverhaal:

Dahabiya-trip

dag 1

dag 2

dag 3

dag 4

dag 5

ticket in een kapel bootje varen Horemhebtempel Gebel el-Silsila zeilen zonsondergang dag 4

Dahabiya-trip; dag 3

'n ander type zeilboot Eindelijk uitslapen en na het pannenkoekjes-ontbijt naar de kapellen en steengroeve van Gebel el-Silsila; gelukkig met een groter roeibootje. Hier kunnen twee passagiers mee. Het verhaal gaat dat de Arabieren hier ooit een ketting over de Nijl hebben gespannen om tol te kunnen heffen. De Nijl is hier op haar smalst.
Het zandsteen voor ondermeer de tempels van Karnak en Luxor en de Talatats van Achnaton (Luxor Museum) komt hiervandaan. Aan de beitelsporen in de steengroeven is de grootte van de steenblokken nog af te lezen. Van het Midden Rijk tot de Romeinse Tijd zijn de groeven gebruikt (en heel veel later voor de bouw van de sluis bij Esna). De rotstempel van Horemheb is hier het grootste monument. Het is behoorlijk intact, de afbeeldingen redelijk. De kapellen en stès zijn weliswaar beschadigd, desondanks prachtig om te zien. De fabelachtige ligging telt ook mee. Een bezoek aan de oostoever, waar eveneens steengroeven zijn, zou het geheel vervolmaken.

Horemhebtempel En dan worden de zeilen weer gehesen. We varen de hele middag en dicht langs de westoever, richting Kom Ombo.
Prachtig, schitterend, welke superlatieven moeten we nog bedenken? Alleen het geluid van de vele watervogels doorbreekt de bijna serene stilte, we zien vissers, koeien, ezels en heel veel palmen. Aan het eind van de middag leggen we aan voor een bezoek aan de tuinen waar veel vruchtbomen staan. We oogsten wat citroenen en limoentjes, lekker in de cola. Een man zit dicht bij de kust in een soort poel met gitzwarte modder te graaien en haalt daar grondelingen uit. Dat hoeven wij dus niet te zien. Uiteindelijk komen we weer bij Nijl waar we ons in het gras neervlijen. Shaban biedt thee aan, wij vragen ons af waar dat vandaan moet komen... is er toch een dorpje achter de tuinen? Maar na een half uurtje verschijnt 'onze ober' met een prachtige koperen theepot. Alweer stevig genieten, zo aan de oever van de Nijl met als toetje een prachtige zonsondergang.

aan boord We blijven hier liggen tot morgenochtend. Het diner bestaat vandaag uit pompoensoep, kipkluifjes en frietjes met daarbij de gebruikelijke tomaten, komkommers, olijven en tahina. Onderwijl is de bemanning bezig met een kampvuurtje aan de wal. Zodat wij na het eten met z'n allen rond het kampvuur zitten. Het waait en het is behoorlijk koud. De bemanning doet heel erg z'n best om er een leuke avond van te maken, met zingen en een djembé. Het vuur wordt gevoed door soms enorme takkenbossen en overgoten met een flinke scheut benzine. ’t Is eigenlijk iets te koud en er staat een harde wind. Wij zijn de eersten die de loopplank opgaan.

In de cabin is het een enorm lawaai: het roer kraakt en piept, touwen schuren, gordijnen wapperen. Het stormt. Als wij al in bed liggen is aan dek opeens iedereen in rep en roer, start de motorboot, wordt de dahabiya gedraaid en pas na veel gedoe wordt het stil. We slapen prima en vernemen pas de volgende morgen wat er gebeurd is.

klik voor vergroting klik voor vergroting klik voor vergroting klik voor vergroting