Reisverhaal:

Dahabiya-trip

dag 1

dag 2

dag 3

dag 4

dag 5

terug

Luxor ticket Esna afvaart cabin El Kab ticket El Kab taxi-busje dag 2

Dahabiya-trip; dag 1

Luxor Luxor slaapt nog als wij tegen half 7 neerstrijken op het verlaten terras van Metropolitan waar we op het busje met onze bagage wachten. De weinige mensen die wakker zijn zweven hoog in de lucht, in één van de vele luchtballonnen boven de westoever.
Dit vroege opstaan valt ons zwaar, de Hadj-party in het straatje voor het hotel ging twee avonden tot in de kleine uurtjes door en begon gisterochtend al weer heel erg vroeg toen de Hadj-gangers in optocht, met muziek, naar de boot werden gebracht.

In de 'straat van het konvooi' staan personenauto's en taxi's, 4 of 5 busjes en 6 grote touringcars gevuld met Japanners, keurig in twee rijen opgesteld en precies om 7 uur gaat de toeter: instappen en vertrekken! Het konvooi jakkert richting Aswan, wij buigen na een uurtje af bij Esna. In Esna ligt "onze" Dahabiya maar voor we aan boord gaan bezoeken we de tempel. "Take your time", zegt Bakr, "bel maar als jullie klaar zijn" (niet wetend dat wij inderdaad alle tijd nemen voor dit bezoek; de "turning every stone group" doet z'n naam weer eer aan).

De Tempel van Esna is opgedragen aan de god Chnoem (Khnum). Alleen de voorhal, de pronaos, met daarin 24 zuilen waarvan de prachtige kapitelen bestaan uit planten als lotus, palm en papyrus, resteert. Ons bezoek hier neemt een paar uur in beslag en zo tegen half 11 zetten we onze telefoon aan om dan te horen dat Bakr ons al een paar keer heeft gebeld. We moeten direct naar de dahabiya omdat anders de excursie naar El Kab in gevaar komt. We trotseren de bijna schreeuwende verkopers in de winkelstraat en dan naar de vlakbij gelegen dahabiya Scheherazade. Snel aan boord, afscheid nemen van Bakr en Beddouie, voorstelrondje bemanning, koffers naar de diverse cabins en los gaan de trossen. We varen!

bootje varen! De Scheherazade overtreft de verwachtingen. Fantastisch! Prima eten, aardige bemanning, mooie inrichting. We zijn met z'n vijven dus ruimte zat. Overal staan lekkere rotanstoelen en ligstoelen. Dit is me toch genieten! Schitterend om zo de Nijl te bevaren, niet te vergelijken met een Nile-cruise op zo'n enorme boot. 't Is even wennen dat er alleen 's avonds vanaf ongeveer 6 uur tot bedtijd water is en 's morgens vanaf een half uur voorafgaand aan het ontbijt tot een half uur er na. Beetje lastig met z'n tweeën.

Na enkele uren varen (getrokken door de sleepboot want we hebben haast...) meren we af bij een dorpje en wandelen we naar El Kab, het oude Nekheb of Necheb. Een bijzonder landschap waarin de resten van de oorspronkelijke grote tempel en stad onder het helmgras verstopt liggen. We hebben een uitvoerige plattegrond mee van dit stadsgebied maar het valt niet mee om hier een tempel uit te halen en, veel erger, we hebben geen tijd. Jammer dus. In straf tempo kruisen we de spoorlijn Luxor-Aswan, steken de "grote weg" over en komen bij 4 rotsgraven. Die zijn prachtig en we maken foto's ondanks dat een narrige oude man telkens zegt "no photo's" en vervolgens zijn hand ophoudt. Dan wachten we eventjes op vervoer en wordt het echt spannend of het gaat lukken om de tempeltjes hier nog bij daglicht te kunnen bekijken.
Met de pickup-taxi eerst naar barkkapel van Amenhotep III, daarna volgen nog twee kleine tempeltjes: de semi-rotstempel gewijd aan Shesmetet (en oorspronkelijk aan Nekhbet) en een aan Toth gewijde kapel. Helaas hebben we te weinig tijd voor dit bezoek, het is al bijna donker. We willen hier best nog eens naar toe te gaan want er zijn ook nog rotsinscripties te zien en je moet even de tijd nemen om dit landschap op je in te laten werken.
In het donker arriveren we weer bij de boot, het dorp waar we doorheen zijn gekomen, hebben we amper gezien.

Scheherazadewijn We dineren (eten klinkt al te simpel in deze omgeving) in de zeer romantisch aangeklede en sfeervol verlichte lounge benedendeks (oneerbiedig gezegd lijkt het enigszins op een boudoir met al dat rood). Het diner bestaat uit twee hele kippen met penne en salade. Kippensoep vooraf en gebak na. De bediening is voortreffelijk. We bestellen een flesje wijn en kiezen voor "Scheherazade-wijn". Het etiket wordt op ons verzoek afgeweekt. Tjonge, dit is genieten! Iets minder is het als Essam zegt dat om half 11 het licht uitgaat, vinden we wel erg vroeg. Bovendien hebben we ons helemaal niet gerealiseerd dat er 's nachts geen licht (en water) zal zijn; vandaar dus de bedlampjes op batterijen. Een half uurtje langer electriciteit is gelukkig geen probleem zodat we nog even aan dek gaan, voor een rokertje en een drankje. Tegen elven tuimelen wij ons hemelbed in. Als de aggregaat uitgaat is het werkelijk doodstil, ook genieten!

klik voor vergroting klik voor vergroting klik voor vergroting klik voor vergroting
klik voor vergroting klik voor vergroting klik voor vergroting ticket